Hot Stuff

:: Iklankan Perniagaan ANDA DISINI ::

Thursday, January 26, 2012

:: Larangan Mengejek Dan Mempersenda ::


Oleh : Kanizam Kamis
Sumber : I Luv Islam

  Dalam kehidupan seharian,kita dikelilingi oleh teman-teman yang tidak semuanya faham dan mengamalkan tunutan ISLAM. 
   Begitu sadis telinga tatkala mendengar segelintir anak-anak muda ISLAM begitu mudah memanggil rakan-rakan mereka dengan nama haiwan, tidak kurang juga dengan perkataan-perkataan yang berbaur lucah dan kesat. Ada juga diantara perbuatan mereka yang memanggil haiwan dengan nama rakan mereka. MasyaALLAH!  Lebih teruk lagi, ada juga yang menunjukkan simbol-simbol atau isyarat lucah begitu umum, tanpa rasa segan silu dengan makhluk ALLAH yang lain berada disekitarnya. Harus diingat kembali kita tinggal dimuka bumi ini bukan hanya manusia sahaja, JIN, SYAITAN, HAIWAN, TUMBUHAN dan INGAT kedua MALAIKAT RAQIB dan MALAIKAT 'ATID yang mencatat kebaikkan dan keburukan kita.
   Sebagai peringatan buat diri ini dan semua, kita singkap kembali LARANGAN ALLAH mengenai hal ini yang telah disebutkan dalam AL QURAN yang maksudnya:
"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim." (Surah Al Hujurat, Ayat 11)
   Jelas dan terang larangan ALLAH dalam ayat ini yang melarang umat-NYA untuk merendah-rendahkan sesama mereka tidak kira lelaki atau perempuan. Maksud merendah-rendahkan ialah memperkecilkan rakan kita sehingga dia berasa tersinggung ataupun tidak dengan perbuatan kita itu. Lihat pada ayat
'...'Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain;...'
   Berbalik kepada masalah tadi, bagaimana seorang  rakan ini memanggil rakannya yang lain dengan gelaran haiwan, contohnya yang selalu dari mulut anak muda masa kini, 'BABI' ataupun 'ANJING'. Situasi kini bukan hanya menggelar rakan mereka dengan panggilan sedemikian, bahkan ada juga yang menyamakan rakan mereka dengan haiwan tersebut!
Lihat ayat ini:
'....dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik)...'
   Sudah terang jelas dan nyata bahawa ALLAH begitu melaknat mereka yang melakukan perbuatan sedemikian, bahkan mereka yang melakukan sedemikian rupa boleh jatuh FASIK!
Lihat ayat ini:
'...Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim...'

   Disini ALLAH menjelaskan kepada kita agar segera bertaubat jika telah melakukan perbuatan tersebut. Penjagaan LISAN adalah penting agar perkara sebegini tidak berlaku, selain kekuatan diri dengan ilmu2 ISLAM yang diAMALKAN yang pasti membentengi kita daripada godaan SYAITAN dan NAFSU!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...